مسابقات جهانی مهارت به عنوان یک نهاد غیر انتفاعی و غیر سیاسی، یک جنبش بین المللی و صدای جهانی ارتقای مهارتها می باشد. این نهاد بزرگترین، رقابت مهارتی جهانی را هر دو سال یک بار برگزار مینماید و یک فرصت واقعی برای رقابت متخصصان جوان از سراسر دنیا و شرایط کارآمدی از نظر اقتصادی برای همکاری صنعتی و مدیریت بینالمللی در کسب استانداردهای عالی آموزشهای فنی و حرفهای در عرصه جهانی مهیا میسازد.
در سال 1946 نياز شديدی، جهت تعيين سطح مهارت كارگران در كشور اسپانيا احساس شد. در آن زمان مدیر کل سازمان جوانان اسپانیا، ایدهای داشت که لازم بود جوانان، و همچنین والدین، معلمان و کارفرمایان متقاعد شوند که آینده آنها به یک سیستم آموزش حرفهای مؤثر بستگی دارد بر اساس این ایده، به راه حلی دست یافتند که ارتقای سیستم های آموزش حرفه ای از طریق مسابقه خواهد بود.
بنابراین ایده مسابقه جهانی مهارت در سال 1950 تبدیل به واقعیت شد و سازمان جهانی مهارت شکل گرفت. در سال 1953 کشورهای اروپایی بیشتر در این مسابقه شرکت داشتند. در سال 1954، اولین شورای سازماندهی – متشکل از نمایندگان رسمی و فنی کشورهای شرکت کننده – برای تعیین قوانین مسابقات بین المللی تأسیس شد. با گذشت بیش از 70 سال، این مدل هنوز با حضور نمایندگان رسمی و فنی از 77 کشور و منطقه در سازمان جهانی مهارت وجود دارد.
تاریخچه عضویت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در مسابقات جهانی مهارت
سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بنا به رسالت خود، برای ارتقای مهارت نیروی کار از سال 1379 پس از 20 سال وقفه، مجدد عضو سازمان جهانی مهارت گردید و تا سال 1403 در 12 دوره مسابقات جهانی شرکت نموده است و توانسته دستاورد هایی از این طریق بدست آورد .این مسابقات در ارتقای مهارتها در میان جوانان، توسعه استانداردهای جهانی مهارتها، انجام تحقیقات مشترک، تبادل بهترین شیوهها، تلاش میکند. و ارزش مهارتها را برای رشد اقتصادی و موفقیت فردی ارتقاء میدهد. در این راستا مطالعه تجربیات کشورهای عضو، توجه و همسو بودن با برنامههای استراتژیک بین المللی و بکارگیری یافته های پژوهشهای کاربردی، می تواند در توسعه و کیفیت بخشی به آموزش های مهارتی کشور نقش آفرینی نماید. بدین منظور این انگیزه بوجود آمد تا نگاهی به گزارش، یافتههای بیانیه تأثیر 2021 که در چهل و هفتمین دوره مسابقات جهانی مهارت 2024 در لیون فرانسه ارایه گردید، داشته باشیم. لذا باتوجه به حضور پیوسته کشور با متولیگری سازمان آموزش فنی و حرفهای در 12 دوره مسابقات جهانی، مقایسهای با نتایج یافتهها انجام شد تا مورد استفاده سیاستگذاران و مجریان آموزشهای مهارتی برای ارتقاء سیستم آموزش فنی و حرفه ای قرار گیرد.
مسابقات جهانی مهارت، سه هدف استراتژیک گسترده را به عنوان بخشی ازچشم انداز مهارتهای جهانی 2025 به طور خاص شناسایی کرده است،:
1. افزایش منزلت و ایجاد فرصت در آموزش فنی و حرفه ای برای جوانان، کارفرمایان و جوامع
2. ارتقای کیفیت ارائه آموزش فنی و حرفهای از طریق ارتباطات قویتر با بازارهای کار، کارفرمایان و اقتصاد
3. کمک به ایجاد قابلیت سازمانی و رقابت اعضای آن از طریق مهارتها
با توجه به چشمانداز جهانی مهارتها و اهداف استراتژیک آن برای سال 2025، درک و شناسایی شاخصها و شکافهای بالقوه در این که مهارتهای جهانی، اعضاء را قادر به ایجاد تغییرات در سطح سیستم میکند، حیاتی است.در این راستا، در سال 2021، کشورها و مناطق عضودر بررسی توسعه بیانیه تأثیر 2021 شرکت کردند. و پنجـاه عضو در نظرسنجـــی مشارکت نمودند. میزان تکمیل سـوالات در بخش تاثیر مهارتهای جهـانی بیـن 58% تا 92% با میــــانگین 78.5% متغیر بوده است. این خلاصه یافتههــــای حاصـل از پاسخهای نظرسنجی را در مورد مهـــارتهای جهانی ارائه میکند.
سازمان جهانی مهارت به عنوان یک سازمان جهانی پیشرو در زمینه مهارتهای برتر، از مهارتهای جهانی برای تأثیرگذاری بر تغییرات در سطوح فردی، نهادی و سیستمی استفاده میکند.تجزیه و تحلیل پاسخهای نظرسنجی نشان میدهد که تغییرات و تأثیرات در سطح خرد در میان کشورها و مناطق عضو اتفاق افتاده است و پتانسیل قابلتوجهی برای گسترش این تأثیرات برای ایجاد تغییرات در سطوح میانی و کلان داشته است. دو مصاحبه بعدی به ما کمک خواهد کرد تا درک دقیقی داشته باشیم.
این خلاصه اجرایی، شامل چهار بخش است:
یافتههای بررسی توسعه بیانیه تأثیر 2021، شناسایی شکافها در درک تأثیرات بالقوه مهارتهای جهانی، بینشهای حاصل از مصاحبه با دو عضو، و اظهارات پایانی.
1. یافته های نظرسنجی
با استفاده از یک چارچوب تحلیلی ساختاریافته، تغییرات سیستم در سطح کلان، تأثیرات درسطح متوسط بر مدارس و صنعت و آموزش فنی و حرفه ای (TVET) و تأثیرات در سطح خرد بر رقبا و کارشناسان، مربیان و معلمان شرکتکننده در مهارتهای جهانی، شناسایی شدند.
سطح کلان:
1. ادغام روش و استانداردهای مهارتهای جهانی
2. افزایش دید و جذابیت آموزش فنی و حرفه ای
3. توسعه اقتصادی و تغییرات اجتماعی
اگرچه سؤال خاصی در مورد تأثیرات در سطح کلان وجود نداشت، پاسخ به سؤالات دیگر نشان میدهد که این تأثیرات ممکن است رخ دهد. با این حال، رهگیری و اندازهگیری این تأثیرات همچنان چالش برانگیز است و نتایج مثبت بالقوه را پنهان میکند.
ادغام روش و استانداردهای مهارتهای جهانی در سیستم ملی و بهبود سیستمهای آموزش فنی و حرفه ای
اکثر اعضا تأثیرات مثبتی را بر سیستمهای آموزش فنی و حرفهای خود گزارش کردند. از مشارکت مهارتهای جهانی، داده های چند عضو (به عنوان مثال، کاستاریکا و بریتانیا) یک مفهوم نامشخص از «روش شناسی مهارت های جهانی» را پیشنهاد میکند که برای تقویت سیستمهای آموزش فنی و حرفهای استفاده میشود. این روشها احتمالاً شامل استانداردهای بینالمللی، مسابقات مهارتها و ادغام بهترین شیوهها میشوند. در حالی که تعریف یا درک «روششناسی مهارتهای جهانی» همچنان نامشخص است. تحقیقات ادراکات و کاربردهای اعضاء از این روششناسی را روشن میکند:
کاستاریکا: مهارتهای جهانی، انتخاب شیوههای خوب، انتقال دانش، به دست آوردن ورودیها برای اجرای روشها، استفاده از ابزار برای تشخیص و کنترل کیفیت یکپارچه، بهبود مستمر آموزش فنی و حرفه ای و توسعه آن تحت اصول انعطاف پذیری، سازگاری را امکان پذیر میکند.
انگلستان: سیستمهای آموزشی و روشهای آموزشی را برای ارتقای استانداردهای آموزش، تدریس و آموزش در بریتانیا معیار قرار دهید.
افزایش دید و جذابیت آموزش فنی و حرفه ای
رقبا، کارشناسان، معلمان و مربیان بر افزایش منزلت و به رسمیت شناختن مهارتها تاکید کردند.ذینفعان آموزشی و صنایع، افزایش جذابیت و دیده شدن مهارتها و صنایع را گزارش کردند. حداقل 24 نفر از 50 عضو (48%) تغییرات مثبتی در جامعه خود گزارش کردهاند.
درک آموزش فنی و حرفه ای، با قرار گرفتن در معرض مهارتهای جهانی که الهام بخش نسل جوان برای دنبال کردن مسیر زندگی متمرکز بر مهارت ها است:
چین: با استفاده از مسابقات جهانی مهارت به عنوان بستری برای افزایش تبلیغات، توجه اجتماعی افراد ماهر، را بهبود بخشید.
توسعه اقتصادی و تغییرات اجتماعی
هدف چشم انداز مهارت های جهانی 2025، هدایت رشد اقتصادی و تغییرات اجتماعی است.
با این حال، تعداد کمی از اعضا، توسعه آموزش فنی و حرفه ای را به این چشم انداز به عنوان یک برتر، مرتبط میدانند.
فزایش دید و جذابیت آموزش فنی و حرفه ای
رقبا، کارشناسان، معلمان و مربیان بر افزایش منزلت و به رسمیت شناختن مهارتها تاکید کردند.ذینفعان آموزشی و صنایع، افزایش جذابیت و دیده شدن مهارتها و صنایع را گزارش کردند. حداقل 24 نفر از 50 عضو (48%) تغییرات مثبتی در جامعه خود گزارش کردهاند.
درک آموزش فنی و حرفه ای، با قرار گرفتن در معرض مهارتهای جهانی که الهام بخش نسل جوان برای دنبال کردن مسیر زندگی متمرکز بر مهارت ها است:
چین: با استفاده از مسابقات جهانی مهارت به عنوان بستری برای افزایش تبلیغات، توجه اجتماعی افراد ماهر، را بهبود بخشید.
توسعه اقتصادی و تغییرات اجتماعی
هدف چشم انداز مهارت های جهانی 2025، هدایت رشد اقتصادی و تغییرات اجتماعی است.
با این حال، تعداد کمی از اعضا، توسعه آموزش فنی و حرفه ای را به این چشم انداز به عنوان یک برتر، مرتبط میدانند.
2- سطح میانی: (ذینفعان آموزش)
. برنامه درسی و شیوه های آموزش فنی و حرفه ای پیشرفته
. افزایش شهرت و دیده شدن مدرسه/ موسسات آموزشی
. تعامل بهتر با ذینفعان مختلف
. افزایش همکاری با اعضا
2. سطح میانی: ذینفعان آموزش، کارفرمایان و حامیان صنعت تأثیرات بالقوه در سطح میانی شامل مزایایی برای مدارس، کالجها و حامیان صنعت درگیر در رقابتهای مهارتی و مهارتهای جهانی است. اکثر پاسخ دهندگان (82٪، N = 41) نتایج مثبت را برای این سهامداران گزارش کردند. به نظر میرسد که تأثیرات سطح میانی ممکن است بر تغییرات در سطوح کلان و خرد تأثیر بگذارد، اگرچه داده های دقیق کمیاب است.
برنامه درسی و شیوه های آموزش فنی و حرفه ای پیشرفته
کارفرمایان و حامیان صنعت 74 درصد
37 عضو گزارش کردند که مشارکت مهارت های جهانی به شدت آموزش و یادگیری را در مدارس و کالج ها افزایش داده است و به عنوان یک کاتالیزور برای پیشرفتهای گستردهتر آموزش فنی و حرفه ای و توانمندسازی موسسات برای ایجاد تغییرات سیستمی عمل میکند.مشارکت در مهارتهای جهانی، رهنمودهای مهمی را برای ذینفعان آموزش از جمله پیشرفت در برنامه درسی، به روز رسانی در آموزش مهارتها، و پیشرفت در شیوههای آموزشی، زیرساخت و طراحی برنامه را ارائه میدهد. این کمکها به نفع مدارس و کالجها و به طور بالقوه درسیستمهای حرفهای آموزش و پرورش وسیعتر است:
مالزی:
1. بروزرسانی استاندارد برنامه درسی مطابق با استاندارد مسابقات جهانی مهارت
2.انطباق تجهیزات و مواد آموزشی موسسات آموزشی مطابق با استانداردهای بین المللی صنعت
افزایش شهرت و دیده شدن مدرسه/موسسات آموزشی
مشارکت در مهارت های جهانی، جذابیت و دیده شدن آموزش فنی و حرفه ای را افزایش داد و به رسمیت شناختن و موقعیت را برای مدارس به ارمغان میآورد. برخی از اعضا به افزایش دیده شدن و ثبت نام فراگیران در نتیجه اشاره کردند:
اسپانیا: به آنها کمک کنید، اعتبار کسب کنند، مطالعات آموزش فنی و حرفه ای خود را توسعه دهند. و دانشجوی/ فراگیر بیشتری جذب کند.
تعامل بهتر با سهامداران مختلف و افزایش همکاری با اعضاء
حضور در مسابقات جهانی مهارت، مشارکت و همکاری ذینفعان را در میان مدارس، صنایع و سیاستگذاران افزایش میدهد و تغییرات منظم آموزش فنی و حرفهای را هدایت میکند. اعضا به بهبود تعامل بین المللی، شبکهها و ارتقای مهارت اشاره کردند.
چین:پیشرفت بر اساس استانداردهای مسابقات جهانی مهارت برای ارتقای بهتر همکاری مدرسه/ موسسه ، شرکت و همکاری بینالمللی از طریق تبدیل مهارتهای مسابقات جهانی مهارت به محتوای آموزشی، توسعه استانداردهای فنی برای شرکتهای صنعتی و ترویج همکاری و آموزش بین المللی را مطرح کردند.
از دادهها مشخص میشود که تأثیر این تعاملات و همکاریها محدود است و برای وضوح به داستانهای دقیقتری نیاز دارد.
کارفرمایان و حامیان صنعت 72 درصد
کارفرمایان 36 عضو گزارش دادند که مهارتهای جهانی، پیشرفت مهارتهای صنعت، توسعه نیروی کار، دیده شدن و ارتباط با سایر بخشها را تقویت کرد.
پیشرفت مهارتهای بیشتر و محصولات و خدمات بهبود یافته. شرکت در مسابقات مهارتی، فضای منحصر به فردی را برای فرصت های کم خطر برای آموزش کارکنان و ارتقای مهارت های سازمانی ایجاد کرده است.توسعه، قرار گرفتن در معرض مهارتها، تکنیکها، ابزارها و دانش پیشرفته، کارفرمایان را قادر میسازد تا محصولات و خدمات خود را به روز کنند. اعضا گزارش دادند که مسابقات جهانی به پیشرفت برتری در مهارت ها و استانداردها در نیروی کار کمک کرد:
مالزی: تعداد نیروی کار ماهر/با بهترین عملکرد در بازار کار افزایش و به صنعت سود می رساند.
بهره وری و کیفیت، فرصتی برای توسعه نیروی کار
مسابقات مهارت فرصت های ارزشمندی را به کارفرمایان برای بازاریابی، جذب استعداد و توسعه نیروی کار ارائه میدهد.
آنها برندسازی را تقویت میکنند، کارآموزان را جذب میکنند، کارمندان را ارتقا میدهند و وفاداری را از طریق مسابقات ملی و بین المللی تقویت میکنند. این ابتکارات با متناسب سازی مهارت نیروی کار با نیازهای صنعت، رقابت را تقویت میکند و از رشد بلندمدت حمایت میکند:
کره: مزایای انتخاب و استخدام تکنسینهای ماهر و بهبود عملکرد آنها.
افزایش جذابیت صنعت و ارتباط با بخشهای مختلف.
اعضا گزارش دادند که مسابقات مهارتی باعث افزایش جذابیت مهارتها و صنایع، بهبود تصویر بخشهای سنتی و جذب استعدادهای جوان میشود. آنها خاطرنشان کردند که مسابقات مهارتی ارتباطات بین صنایع، دانشآموزان، مؤسسات آموزش فنی و حرفهای و سیاستگذاران را تقویت میکند و مشارکتها و همکاریها را پیش میبرد.
بلژیک: مسابقات جهانی مهارت منجر به افزایش شهرت، تقویت جایگاه فعال موسسه یا شرکت، برجسته کردن و جذب افراد به مشاغلی که اغلب با کمبود مواجه هستند. میشود. همچنین گواهینامههای الهام بخش از استعدادهای جوان و سفیران حرفه آنها.
کرواسی: مسابقات جهانی مهارت،ارتباطات مستقیم بیشتر با ارائه دهندگان VET و غیره برقرار میکند.
برای درک جزئیات این ارتباطات و همکاریها و اینکه چگونه به تأثیرات بیشترکمک میکنند،نیاز به تحقیقات بیشتری است.
3- سطح خرد: (رقابت کننده )
. نتایج یادگیری اصلاح شده ، منجر به پیشرفت مهارتها میشود
. افزایش چشم انداز شغلی و تحرک اجتماعی
. شناخت در مهارت ها
. تقویت مهارت های عاطفی اجتماعی
(کارشناسان، معلمان و مربیان):
. اطلاعات فنی و دانش به روز شده
. افزایش مهارت های آموزشی
. ارتقاء چشم انداز شغلی
. تبادل و همکاری با همتایان در سراسر جهان
دادههای سطح خرد در مورد رقبا، کارشناسان، معلمان و مربیان بیشتر است، با 44 نفر از 50 پاسخ دهنده (88٪) تغییرات مثبت را ذکر کردهاند. حجمی از دادهها و داستانها رهگیری شده، ارزیابی و گزارش این تأثیرات را آسانتر میکند.
نتایج یادگیری بهبود یافته منجر به تعالی مهارت ها می شود.
مزیت اصلی شناسایی شده، اصلاح نتایج یادگیری از آماده سازی و مشارکت مسابقات مهارتی بود. همانطور که تقریباً در تمام داستانهای ارسالی مشخص شده است، رقبا به درک عمیق، یادگیری مداوم و فراتر از استانداردهای بین المللی دست یافتند. برای مثال، غنا:
1. درک چگونگی ادامه مهارت هایی که در آن رقابت کردند.
2. از سطح شایستگی مورد نیاز برای انجام وظایف در طول مسابقه شگفت زده شده و آرزو میکنم که کارهای مشابه در مدارس آموزش داده شود.
افزایش چشم انداز شغلی و تحرک اجتماعی
شرکت در مسابقات جهانی مهارت ها به طور قابل توجهی، چشم انداز شغلی رقبا را افزایش داد به طوری که 32 نفر از 50 پاسخ دهندگان (64٪) گزارش دادند که رقبای آنها به سرعت مشاغل شایسته را با افراد برتر تضمین کردند.
کارفرمایان در زمینههای خود با چنین پیشرفت شغلی، تحرک اجتماعی را افزایش می دهد و به طور بــالقوه مسیر زندگی آنها را تغییر می دهد.
چین: [برنده مدال طـلا در رشته نقاشی ماشین] از خانوادهای فقیر بود و با مهارت آموزی، او نه تنها وضعیـت خــانوادهاش را تغییر داد، بلکه به یــک معلم در موسسه فنی معتبر در چین برای آمـوزش استعدادهای ماهر تبدیل شد.
شناخت مهارتها و تقویت مهارتهای عاطفی اجتماعی.
رقابتکنندگان در مسابقات بر اساس احترام و به رسمیت شناخته شدن، پیشرفت میکنند همچنین حضور در رقابت بین المللی به آنها اعتبار و باعث پیشرفت میشود.
اهمیت حرفهای و رفاه
تعداد نوزده عضو مسابقات، از رشد قابل توجهی در زمینه های اعتماد به نفس، انگیزه، و مهــارت های اجتمــاعی-عاطفی مانند انعطــاف پذیری و سازگــاری برای رقـــابت کنندگان خود گزارش کردند.به عنوان مثال، تیرول جنوبی، ایتالیا: رقابت نشان داد که تنها مهارت مهم نیسـت، بلکه قدرت ذهنی، استقامت و کار گروهی – کیفیت ها نیز مهم و ضروری هستند.
کره: بهبود شایستگیهای فردی، داشتن عزت نفس بالا و افتخار به مهارت ها را مطرح نمودند.
کارشناسان، معلمان و مربیان 82%
41 نفر از 50 عضو گزارش دادند که حضور درمسابقات مهارتی، به طور قابل توجهی کارشناسان، معلمان و مربیان از شایستگیها بهرهمند شدند.
افزایش مهارت ها، تخصص، آینده شغلی، و جهانی همکاری، به طور بالقوه منجر به تغییرات نهادی و سیستمی میشود واطلاعات و دانش فنی به روز شده و مهارتهای آموزشی افزایش یافته است.
اعضا گزارش دادند که کارشناسان، معلمان و مربیان دانش، بینش و مهارتهای ارزشمندی را از مسابقات مهارتی از جمله فنآوریها و روشهای پیشرفته، که به اصلاح آموزش فنی و حرفهای محلی کمک میکند، به دست آوردند.
به گفته 27 پاسخ دهنده (54%)، این مهارتهای پیشرفته، قابلیتهای آموزشی و مربیگری را بهبود میبخشد و باعث پیشرفت در آموزش فنی و حرفه ای میشود. این میتواند یک مکانیسم کلیدی برای تأثیر مثبت بر فراگیران، موسسات و سیستم ها به طور کلی باشد:
چین تایپه: کارشناسان، معلمان و مربیان بهترین شیوه های مسابقات جهانی مهارت را در آموزش حرفه ای به ارمغان میآورند و شکاف آموزش حرفهای را در سطح جهانی پر میکنند.
انگلستان:
با حضور در مسابقات جهانی مهارت، معلمان و مربیان تمرینات آموزشی اصلاح شدهای را به دست میآورند و با قرار گرفتن در معرض شناخت کلاس جهانی، دسترسی به تکنیکهای توسعه مهارتها و رویکردهای جدید برای تنظیم و ارزیابی استاندارد، نقش مؤثری در توسعه مهارت های جوانان ایفا میکنند.
چشم انداز شغلی بهبود یافته کارشناسان، معلمان، و مربیان، مانند رقابت کنندهها، همچنین به طور قابل توجهی ازمسابقات مهارتی بهره برده اند، مشاغل خود را ارتقا داده و موقعیتهای برجستهای را در خود کسب کردهاند.
صنایع:
فنلاند: بسیاری از کارشناسان فنلاندی پس از شرکت در مسابقات در حرفه خود و/یا در حرفه مسابقات جهانی مهارت پیشرفت کردهاند. با این حال، برای ایجاد ارتباط مستقیم بین پیشرفت شغلی و مشارکت در مهارتهای جهانی، اعتبار بیشتری لازم است.
تبادل و همکاری با همتایان در سراسر جهان
اعضا گزارش دادند که مشارکت در مسابقات مهارتی باعث تقویت همکاری منطقهای و بین المللی بین کارشناسان، معلمان و مربیان شد. ترویج تبادل بهترین شیوه این مشارکت، این پتانسیل را دارد که آموزش فنی و حرفهای را در سطوح مختلف در یک سیستم آموزشی تحت تأثیر قراردهد:
اسپانیا: متناسب سازی آموزشها با سطح بین المللی از طریق همکاری خلاقانه و عملی با کارشناسان مسابقات در سراسر جهان، ترویج تبادل شیوههای خوب و همـکاری با سایر موسســات و شرکت ها
2. شکاف در درک تأثیرات مسابقات جهانی مهارت
این تجزیه و تحلیل مواردی را که کشورهای عضو و مناطق تأثیرات بالقوه را در سطوح مختلف شناسایی کردهاند برجسته می کند. همچنین شکافهایی را در دادههای نظرسنجی نشان داده است که درک جامعی از چگونگی ایجاد تغییرات در سطح سیستم توسط مسابقات جهانی مهارت را محدود میکند. این شکافها انگیزهای برای انجام تحقیقات بیشتر برای درک کامل، فرصتی است که مسابقات جهانی مهارت برای بسیج تغییرات در سطح سیستم دارد.
چشم انداز مسابقات جهانی مهارت و همسویی با تأثیرات سطح سیستم
این نظرسنجی حاکی از عدم همسویی احتمالی بین دیدگاه و پاسخ های نظرسنجی اعضاء است. چشم انداز مسابقات جهانی مهارت این است که با یک جنبش جهانی، مهارت را تقویت کنید. با این حال، دادهها حاکی از شکافها در ارزیابی سیستماتیک تأثیرات ، بهویژه در سطوح میانی و کلان است.
دادههای محدود ارائهشده در مورد تأثیرات سطح بالاتر نشان میدهد که منزلت جهانی مهارتهای بینالمللی برای یک جنبش مهارتی جهانی ممکن است به دلیل محدودیت در ظرفیت، منابع و اولویتهای ملی متفاوت به طور کامل توسط اعضای آن مورد پذیرش قرار نگیرد. در حالی که دادههای دقیق سطح فردی در دسترس است و تأثیرات قابل توجهی را بر رقبا، کارشناسان، معلمان و مربیان نشان میدهد، وضوح کمتری در مورد اینکه چگونه اینها به تغییرات سیستمی گستردهتر تبدیل میشوند، وجود دارد. به نظر میرسد مانعی برای بسیاری از اعضا ء برای ارزیابی تأثیرات مشارکت جهانی مهارت ها به طورکلی وجود دارد. به نوبه خود، درک ممانعت از اینکه چگونه مسابقات جهانی مهارت باعث بهره وری، نوآوری، توسعه اقتصادی و تغییرات اجتماعی می شود، آشکار است.
TTطراحی این نظرسنجی، که اثرات را در سطوح مختلف از هم جدا میکند، به طور ناخواسته، یک قطع ارتباط بین دادههای سطح خرد، میانی و کلان ایجاد کرده است. این فاصله، تعاملات پویا را پنهان میکند.
تأثیرات سیستمی مشارکت در مهارت های جهانی
فقدان یکپارچگی بین این سطوح، توانایی مشاهده اینکه چگونه تأثیرات فردی، نهادی و سیستمی به طور متقابل یکدیگر را تقویت میکنند، محدود میکند. برای اتصال این پاسخهای متنوع و ارائه دیدگاهی جامع از تأثیر مسابقات جهانی مهارت بر ایجاد تغییرات سیستمی، نیاز به دادههای زمینهای بیشتری وجود دارد.
تغییرپذیری در حال پیشرفت در بین اعضاء
تجزیه و تحلیل نشان میدهد که کشورهای عضو و مناطق با سرعتهای متفاوتی در ادغام روشهای مسابقات جهانی مهارت در سیستم های ملی خود پیشرفت میکنند. این تغییر، تحت تأثیر عوامل محلی، بر میزان ادغام تأثیر میگذارد. درک وضعیت فعلی اعضاء مسابقات جهانی مهارت و عوامل موثر بر ادغام موفقیت آمیز، برای ارزیابی اثربخشی کلی در ایجاد تغییرات در سطح سیستم بسیار مهم است.به طور کلی، دادههای نظرسنجی، نیاز به کاوش بیشتر در مورد تأثیرات گستردهتر مسابقات جهانی مهارت، ادغام روششناسی در سطوح مختلف، و درک عمیقتر ازپیشرفتهای متفاوت در بین اعضا ءتأکید میکند.
3. شناخت دو عضو مسابقات جهانی مهارت
تیم تحقیقاتی پس از شناسایی مواردی که در دادههای نظر سنج مغفول مانده بود از طریق مصاحبهبا دو عضو مسابقات جهانی فنلاند و انگلیس تحقیق خود را انجام دادند. .
این دو عضو، به دلیل آشنایی تیم تحقیقاتی با کار خود در کشورهای مربوطه و نشان دادن هدف استراتژیک خود در مورد روش استفاده اعضا ازعضویت، برای کمک به نشان دادن تأثیرات بیشتر انتخاب شدند.
مصاحبهها تأثیرات مثبت سطح متوسط وکلان مسابقات جهانی مهارت را برجسته میکند و مزایای به هم پیوسته را در همه سطوح نشان میدهد. مصاحبهها همچنین بر نیاز به تقویت دیدگاه مشترک اعضاء برای ایجاد تغییرات در سطح سیستم در سطح ملی و بین المللی تأکید کردند.
تأثیرات امیدوارکننده در سطوح میانی و کلان.
مصاحبه عضو مسابقات جهانی فنلاند و انگلیس و نشان میدهد که چگونه مسابقات جهانی مهارت به تأثیرات سطح بالاتر در سیستمهای آموزش فنی و حرفهای کمک میکند. به عنوان مثال، مرکز تعالی مسابقات مهارت انگلیس در سه سال گذشته آموزشهای در سطح جهانی ارائه کرده است که از 2000 مربی و 37500 یادگیرنده با رتبه بندی کیفیت 97 درصد در سه سال گذشته بهرهمند و تلاشهای آنها باعث بهرهوری، نوآوری و رشد اقتصادی میشود، ضمناً، به ازای هر پوند سرمایه گذاری، بازگشت سرمایه از۲.۴۰ تا ۴.۵۰ پوند میباشد. این امر همچنین از حرکت بریتانیا به سمت تمرکز بر اقتصاد ، مبتنی بر مهارت حمایت میکند.
خالص صفر، مهارتهای دیجیتال و ساخت پیشرفته.
علاوه بر این، مسابقات جهانی مهارت انگلیس بر برابری و تنوع تاکید میکند و هدف آن مشارکت دادن گروه هایی است که در جنبش مهارتها حضور ندارند. با وجود این مزایا، رهگیری اثرات در سطح کلان به دلیل ماهیت غیرمستقیم و بلندمدت آنها همچنان چالش برانگیز است.
تعاملات در سطوح تأثیر، یک اکوسیستم پویا و تأثیرگذار میکند. مشارکت در مسابقات جهانی مهارت، مهارتهای نیروی کار را افزایش و آنها راتوانمند میسازد. همچنین سطح توانایی افراد را برای بهروز رسانی برنامه درسی ارتقاء و بهره وری ، نوآوری را افزایش و همکاری را توسعه میدهد. این مزایا به هم مرتبط هستند و یکدیگر را در سطوح خرد، میانی و کلان تقویت میکنند. دو عضو مسابقات جهانی مهارت ، فنلاند و انگلیس این اهمیت را نشان میدهند.
داشتن تئوری تغییر برای راهبری پیشرفتهای سیستمی. رویکرد مسابقات جهانی مهارت انگلیس، اهداف مسابقه مهارتها را با اولویتهای ملی، مانند مهارتهای net-zero، دیجیتال و پیشرفته همسو میکند.
تولید، ایجاد یک استراتژی منسجم که نیازهای مهارتی در حال تکامل را برآورده میکند. وزارت آموزش و پرورش فنلاند اهداف استراتژیک را برای توسعه دیجیتالی شدن، پایداری و یادگیری مستمر این موضوعات نیز در اهداف مسابقه در فنلاند گنجانده شده است و از طریق فعالیت در مسابقات ترویج میشود. آنها از این مدل، مهارتها را تضمین میکنند.
توسعه مستقیماً، با نیازهای اقتصادی و اجتماعی مرتبط است و سیستم آموزش فنی و حرفهای پایدار را تقویت میکند. این چارچوبها برای عملیاتیسازی و پرورش تأثیرات همهجانبه ضروری هستند و نیاز به اکوسیستمهای پویا و مشارکتی را برجسته میکنند.
برنامه ریزی استراتژیک و منزلت برای پرورش امکانات بی پایان و تغییرات در سطح سیستم.
در حالی که همه اعضا قادر نیستند یا نمیتوانند به طور کامل از ماموریت مسابقات جهانی مهارت برای ایجاد تغییرات سیستمی استقبال کنند، مسابقات مهارتی انگلیس و فنلاند تلاش میکنند تا از مشارکت خود در مهارتهای برتر به عنوان کاتالیزوری برای بهبود سیستمهای آموزش فنی و حرفهای خود و ایجاد نیروی کار آیندهگرا و اقتصاد در سطح استراتژیک استفاده کند.
آنها نظریه تغییر خود را توسعه دادهاند که توسعه آموزش فنی و حرفه ای را با اولویت های ملی و اقتصادها و مشاغل آینده همسو میکند. این مثالها بر ضرورت و اهمیت مسابقات جهانی مهارت برای تقویت و تأکید بر جاهطلبی مشترک بین اعضای آن برای ایجاد تغییرات در سطح سیستم در سطح ملی و بینالمللی تأکید میکند.