تعاریف گوناگونی و متنوعی از کارآفرینی وجود دارد و شاید نبود یک تعریف مشخص از کارآفرینی نشان دهنده اهمیت و تفاوت بالقوه کارآفرینی باشد
شومپیتر در سال ۱۹۲۸ تعریف کارآفرینی را اینگونه بیان کرد:
عصاره کارآفرینی در درک و بهره برداری از فرصتهاست.فرصت ها را قدر نهیم.
شاید بهتر بگوییم کارآفرینان کسانی هستند که اقتصاد و سازمانها را زنده میکنند.
مهم نیست در کدام مقطع در حال فعالیت هستیم از ابتدایی گرفته تا متوسطه اول یا دبیرستان یا هنرستان در ادارات یا حوزه ستادی یک وزارتخانه ،بایستی ببینیم چگونه میتوانیم بسترهای مناسب شکل گیری نگرش کارآفرینی را برای دانش آموزان ایجاد کنیم
حال با توجه به معضل بیکاری روز افزون و عدم توان کافی دولتها در ایجاد شغل با سیاست صحیح کوچک سازی دولت ها ،نگرش های تربیت کارآفرین بایستی محور فعالیتهای یک نظام آموزشی در تمام مقاطع تحصیلی باشد
_تغییر محتوای دروس دوره های تحصیلی ،هدف گذاری اجرایی در مدارس و ادارات با نگرش های کارآفرینی و تربیت کارآفرین ،آماده سازی زیر ساخت های آموزش کارآفرینی در مدارس و نظام آموزشی از گام های اولیه اما مهم تربیت کارآفرین است_
تربیت دانش آموزان دارای پارامتر های زیر میتواند کمک شایانی در تربیت کارآفرینان در آینده جامعه ایران کند:
۱-بسترسازی بروز و ظهورخلاقیت در دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه
۲-ایجاد فرصتهای ریسک پذیری در دانش آموزان در دوران تحصیل بصورت کاملا سازمان یافته و نظام مند جهت درک ابعاد ریسک پذیری ،موفقیت ها و شکست ها
۳-ایجاد تفکرات و نگرش های آینده نگریی (پیش بینی آینده) و آینده نگاری (آینده سازی ) در فعالیت در کسب و کارها و چگونگی بهره گیری موثر فرصت های پیش آمده برای موفقیت های شغلی و کاری در دانش آموزان
۴-آموزش مهم چگونگی تولید ثروت در تفکر کارآفرینی و تاثیر آن بر زندگی فردی و اجتماعی و درک تفاوت های تولید ثروت در کارآفرینی با کار کردن برای دیگران یا یک سازمان یا یک شرکت
۵-آموزش ارزش آفرینی کارآفرینی در دانش آموزان کمک شایانی به بروز و شکوفایی توانمندیها و استعداد ها میکند ،یا به زبانی ساده تر ایجاد حس ارزشمند بودن فعالیتهای کارآفرینی برای خود،خانواده و جامعه
۶-مهمترین پارامتر شغل زایی در آموزش کارآفرینی در مدارس است یعنی آموختن اینکه چگونه با کارآفرین شدن میتوان هم برای خود و هم جامعه تولید شغل نمود و با ایجاد شغل کارآفرینی بهتر و بزرگتر بود.
کارآفرینان بزرگ ایرانزمین در قبل از انقلاب میراث ماندگار برادران خیامی، بنیانگذاران ایران ناسیونال…
پیکان نماد صنعتی شدن ایران در دوران پهلوی است.
محصولی از ایران ناسیونال که توسط دو برادر کارآفرین پایهگذاری شد.
احمد_خیامی و محمود_خیامی که ازیک کارواش در مشهد تا ایران ناسیونال مسیری پرپیچ و خم را طی کردند.

از جمله مهارتهای ضروری که کارآفرینان ایرانی می باید فرا گیرند ، آشنایی با علم بازاریابی می باشد .علم بازاریابی را متاسفانه در ایران همردیف فروشندگی معرفی کرده اند . علم بازاریابی از نظر توسعه محصولات در بازارها شباهت بسیار با سازماندهی ساختار مشاغل و شرکت ها دارد . برای اینکه یک کارآفرین قادر باشد محصول یا محصولات مد نظرش در هر شاخه شغلی را تولید و عرضه کند باید فرآیند بازاریابی + سازماندهی سیستمهای تولید محصولات را در یک بنگاه اقتصادی بطور همزمان پیاده سازی کند .
اولویت با تاسیس سیستم یا یک میکرو بنگاه ( در حد یک مغازه یا کارگاه فعال با یکنفر یا دو نفر ) یا شرکت های کوچک یا فروشگاه هایی به اندازه ده نفر شاغل یا تاسیس یک ماکرو بنگاه یا کارخانه و هلدینگی به اندازه ۱۰۰۰ نفر یا بیشتر شاغل در آن می باشد . این چند سطر به مفهوم اینست که یک کارآفرین باید آنقدر با دانش و با تجربه و دارای یک افق دید بسیط و بلند مدت باشد که برای تولید محصولات مورد نظرش که با ایده پروری و ایده سازی از نقطه صفر پیاده سازی و اجرا ایده را مسلط باشد و بتواند سرمایه لازم برای تامین سخت افزارها و نرم افزارهای مورد احتیاج تولید محصولات طراحی شده را فراهم سازد . برای این منظور هر کارآفرین یا به تنهایی آنقدر مسلط است که می تواند از گام اول یعنی طرحریزی ثبت شرکت و تاسیس یک واحد صنفی تا گام صدم یعنی CRM که سنجش رضایت مصرف کنندگان محصولاتش است را به تنهایی مسلط باشد و انجام دهد یا اینکه امروزه شرکت های [ استارتاپ ] که دارای کارشناسان چندین رشته تخصصی برای تاسیس میکروبنگاه و ماکرو بنگاهها در دانه ها ( دهستانهای متمرکز در تولید یک محصول خاص – بعنوان مثال تولید محصول قیسی صادراتی در روستاهای بخش جمابرود شهرستان دماوند تا دهه ۶۰ شمسی که تولید قیسی صادراتی را در یک هارمونی نانوشته بطور مشترک باغداران منطقه انجام می دادند ) و یا خوشه ها که به مفهوم تولید آمیخته ای از محصولات همگن و هم راستا که در یک شهر یا استان می باشد ( بعنوان مثال تولید صنایع دستی در شهر اصفهان یا فرش در شهر کاشان را خوشه صنایع دستی اصفهان یا خوشه فرش کاشان ) جایگزین مدل های سنتی پدر- پسری و مادر – دختری و یا جلوتر از آن سازمان فنی – حرفه ای شده اند .
کارآفرینان امروزه در قالب شرکت های استارتاپ ( شرکت های دانش بنیان) و منتور استارتاپ ها ( استاد مربیان رشته های شغلی ) به کمک دولت ها و بخش های خصوصی و تعاونی فعال شده اند و در شکل گیری و طراحی مهندسی سیستم راه اندازی مشاغل جدید و نوسازی محیط کسب و کار فعالیت می کنند . منتور استارتاپ ها از آنچنان وسعت دانش و تجربه برخوردارند که طرحهای کسب و کار ( Business Model) و برنامه ریزی مدل بازاریابی ( Marketing PLan system) را تهیه و به مورد اجرا می گذارند . دوره آزمایش سرد ( دوره تست عملکرد روان و صحیح کارکرد هر بنگاه که تولیدات مطابق استاندارد تعیین شده تولید و عرضه می شوند و کارخانه یا شهرک کشاورزی را تحویل می دهند دوره آزمایش سرد گویند ) را به اتمام می رسانند و تحویل کارفرماها یا کارآفرینان می دهند و میروند .!!! در ادبیات سنتی کسب و کار به این مدل تاسیس ، راه اندازی ، تحویل سیستم یک ماکرو بنگاه [ طرحهای کلید به دست ] می گفتند.
از کارآفرینان شاخص دنیا که الگو جهانی و در ایران برای آشنایی جوانان عزیز بخواهم نام ببرم بنیانگذاران شرکت سونی؛ آکیو موریتا و شریک او ماسارو ایبوتا و مالک شرکت تویوتا آقای تویودا و هنری فورد مالک شرکت اتومبیل سازی فورد و بنز مالک اتومبیل سازی بنز و والت دیزنی، موسس شرکت تفریحات و سرگرمی دیزنی لند و در ایران برادران خیامی بنیانگذار خودرو سازی ایران ناسیونال و حسین زاده بنیانگذار شرکت کفش ملی ( با تبلیغات زیبای ، الفنت شووز ) حسین زاده مالک کفش وین و خسرو شاهی مالک کارخانجات شکلات سازی مینو و مهندسین ارج و آزمایش بنیانگذاران کارخانجات ارج و آزمایش را می توان یاد کرد.

لیکن پس از سپری شدن ۶۰- ۷۰ سال از ظهور و خلاقیت مردان بزرگ مورد اشاره، امروزه شرکت های استارتاپ در قالب کارگروههای تخصصی و دانش بنیان ( Team Works) جایگزین آنها شده اند و به بازسازی و نوسازی بنگاهها و دانه ها و خوشه های شغلی می پردازند و امروزه در عصر موج چهارم جهانی ؛ سناریو نویسان، تهیه کنندگان ، کارگردانان ساخت اکوسیستم نوین فضای کسب و کار منتور استارتاپ ها و کوچ های حاضر در صحنه اقتصاد دنیا و کشورمان هستند .
حل پازل های اشتغال آفرینی و جهش تولید و حمایت از تولیدات ایرانی و کمک به توسعه تجارت نوین و دیجیتالی کشورمان اینک در دست منتور استارتاپ های ایرانی ست.
در برنامه زنده «پرسشگر» مطرح شد:
نهادینه سازی زیرنظامهای بازار کار و اطلاعات آن، آموزش فنی و حرفه ای، نظام شایستگی های کلیدی برای کسب شغل و نظام صلاحیت حرفه ای و پاسخگویی به نیاز صنعت، خدمات و بازار کار
معاون وزیر و سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، نهادینه سازی زیرنظامهای بازار کار و اطلاعات آن، آموزش فنی و حرفه ای، نظام شایستگی های را کلیدی برای کسب شغل و نظام صلاحیت حرفه ای و پاسخگویی به نیاز صنعت، خدمات و بازار کار عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، غلامحسین محمدی مهارت آموزی را مهمترین موضوع اشتغال در کشور عنوان کرد و گفت: استانداردهای شغلی از نظام صلاحیت حرفه ای که آخرین آن ایسکو 2008 و مورد تأیید سازمان جهانی کار است، تدوین می شود که در ایران نیز طبق این استاندارد، به ارائه آموزش های مهارتی پرداخته می شود.
وی با بیان این پرسش که آیا کارشناسانی که در سکوها مشغول به کار می باشند دارای صلاحیت حرفه ای برای انجام آن شغل می باشند؟، تصریح کرد: این نظام مشخص می کند که افراد دارای حرفه و شغل، نیازمند به کسب چه شایستگی هستند و چگونه می شود در این حرفه به آنان کار ارجاع شود و نظام های بیمه و مسئولیت مدنی در دنیا طوری رفتار کردند که صلاحیت شغلی حرفه ای را مورد سنجش قرار می دهند و پس از آن حمایت می کنند.
سرپرست این سازمان با بیان اینکه 8 درجه در این نظام از نظر صلاحیت شغلی و حرفه ای قرار دارد، خاطرنشان ساخت: درجات صلاحیت حرفه ای از کارگر ساده، تکنسین، تکنسین ارشد تا دکترای حرفه ای پیش می رود و اینکه اشخاص از چه فرآیندی و مسیری موفق به کسب مهارت می شوند از دبیرستان، هنرستان، دوره های غیررسمی، دانشگاه ها و … دارای اهمیت نمی باشد بلکه این مسأله حائز اهمیت است در چه زمان و مکانی مورد سنجش مهارت قرار گرفته و در کدام رتبه از این 8 محور مهارتی قرار می گیرید؟
وی با اشاره به اینکه کل نظام های فنی و حرفه ای برای رسیدن به این چارچوب شکل گرفتهاند، بیان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای، حوزه های مختلف وزارتی و مجموعه هایی در شورای عالی فنی و حرفه ای، یکی از وظایفشان رفتن به این سمت است ولیکن تا کنون اتفاق ملموسی در پیاده سازی این نظام صلاحیت حرفه ای نیفتاده است.
پر کردن خلاء نظام صلاحیت حرفه ای توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای
محمدی با تأکید بر پر کردن خلاء نظام صلاحیت حرفه ای توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای، افزود: برخی مشاغل به تعداد کم و حساس مورد نیاز صنایع و مشاغل به صورت گسترده در جامعه وجود دارد که بایستی تقاضای صنایع و بازار کسب و کار احصاء و در دوره های فنی و حرفه ای آموزش آن تعریف و این دو بازار به هم وصل شود.

عدم وجود زنجیره ارزش از نهادهای تولید ابزار و فرآیندهای تولید و بازار
وی در تشریح وضعیت کنونی وضع آموزش های فنی و حرفه ای، اذعان داشت: آموزش های فنی و حرفه ای در ایران به شدت عرضه محور است و اینکه ما صنعت نداریم، کارخانه داریم و زنجیره ارزش از نهادهای تولید ابزار و فرآیندهای تولید و بازار وجود ندارد، حرف درستی است.
معاون وزیر با اشاره به سرعت رشد فناوری و تغییرات علم و صنعت در دنیا، افزود: تنها چیز ثابت در این جهان تغییر است، در شرایط فعلی این سرعت فناوری است که باعث می شوند پویایی گسترده ای در مشاغل داشته باشیم و با فناوریهای برافکنی روبرو هستیم که اساساً خیلی از مشاغل را تغییر می دهد، مخصوصا هوش مصنوعی که منجر به ایجاد مشاغلی می شود که حتی در مخیله ما نمی گنجد.
وی با مقایسه هوش مصنوعی و فناوری هایی مانند برق و اینترنت، گفت: هوش مصنوعی با ایجاد تفاوت های برافکن مشاغل جدید ایجاد می کند و در این برهه ما با از دست دادن مزیت های نسبی در مشاغل روبرو خواهیم شد به طور مثال فناوری های دانش بنیان مانند کدنویسی که در چند سال آینده این شغل از بین می رود و هوش مصنوعی این کار را انجام می دهد.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای بر تغییر نظام آموزش فنی و حرفه ای با توجه به سرعت تحولات به یک نظام تقاضامحور، بسیار پویا، به شدت مشارکت جو با صنعت و خدمات، به شدت بین المللی و به روز، مبتنی بر داده و اطلاعات تأکید کرد و افزود: این سازمان باید بتواند خودش را دائما تغییر دهد و در محیط های مختلف، واکنش داشته باشد و اگر چنین حرفه آموزی را نداشته باشیم، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کارا نخواهد بود.
وی با ابزار نگرانی از آینده مشاغل به دلیل عدم وجود برخی زیر ساختهای نهادی و فیزیکی برای این تغییرات، گفت: بهترین سنجه برای اینکه ما در دنیای آینده، روی چه مهارت هایی کار کنیم، بررسی نرخ رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشورها و دولت ها در گذر زمان است که چه اتفاقاتی در فناوری و صنعت برای آنها افتاده است.
محمدی با ببان اینکه مهارت های کلیدی که می تواند مزیت نسبی ایجاد کند در حوزه های نرم است، عنوان کرد: برای حوزه های نرم باید مهارت های متنوعی را تولید کنیم، ذهن نیازمند مهارت های چند بعدی و چند رشته ای است تا بتواند فناوری را توسعه دهد و برای مسائل پیچیده راه حل پیدا کند و امروز به فردی نیازمندیم که توانایی تحلیل، قضاوت تصمیم گیری در کنار دانش تخصصی و مهارت های مبتنی بر داده های موجود را داشته باشند.